newsletter.

BMW Motorrad VISION NEXT 100: The Great Escape

Po koncepcyjnych pojazdach Vision Vehicles marek BMW, MINI i Rolls-Royce, BMW Group zaprezentowało swoje najnowocześniejsze rozwiązanie, tym razem przeznaczone dla świata motocykli: BMW Motorrad VISION NEXT 100. Pokazano je po raz pierwszy 11 października na wystawie „Iconic Impulses. The BMW Group Future Experience” w Los Angeles.

Wielka ucieczka

„BMW Motorrad VISION NEXT 100 jest dla BMW Group ucieleśnieniem wizji motocyklizmu w świecie online, gdy w cyfrowych czasach trzeba będzie dostarczyć analogowych wrażeń. Motocyklizm jest przecież czymś w rodzaju ucieczki od codzienności – w chwili, gdy dosiadasz swojego motocykla, stajesz się całkowicie wolny. Twój motocykl jest Wielką Ucieczką” – mówi Edgar Heinrich, Szef Designu BMW Motorrad, przedstawiając założenia leżące u podstaw projektu Vision Vehicle swojej marki.

BMW Motorrad VISION NEXT 100 po prostu ma zapewniać nadzwyczajne wrażenia z jazdy. Motocyklista – uwolniony od konieczności zakładania kasku i wyposażonego w ochraniacze ubrania – może doznawać pełni wrażeń. Przyspieszenia, napór powietrza i natura są wręcz na wyciągnięcie ręki, można delektować się każdą chwilą. Wygląd BMW Motorrad VISION NEXT 100 to kwintesencja motocykla – doskonałe połączenie człowieka z maszyną. Każdy szczegół jest wykonany z najwyższą jakością, a projekt zawiera najbardziej charakterystyczne elementy wyglądu motocykli BMW z minionych lat. Rzecz jasna zaprojektowano je we współczesnym wydaniu, zarówno od strony wizualnej, jak i w sposobie ich działania.

Wśród ogólnie znanych elementów, charakterystycznych dla BMW Motorrad VISION NEXT 100, które sprawiają, że natychmiast rozpoznajemy go jako „prawdziwe BMW”, są między innymi: trójkątna czarna rama, białe linie i klasyczna forma silnika boxer. Oczywiście – motocykl  ten wyposażony jest w napęd nie emitujący żadnych zanieczyszczeń.  

BMW Motorrad VISION NEXT 100 zespala w sobie przeszłość marki BMW Motorrad z jej przyszłością i jest mocnym wyrażeniem ich obu.

Trójkątna rama – ikona klasyki wynaleziona na nowo

Czarny trójkąt ramy BMW Motorrad VISION NEXT 100 jest celowym odniesieniem do pierwszego motocykla w historii BMW, modelu R32, powstałego w 1923 roku. Rzecz jasna w nowoczesnej wizji motocykla przyszłości  rama wynaleziona została na nowo, przyjmując formę użytkowej rzeźby, łączącej przednie i tylne koło dynamicznie przebiegającym łukiem. Nigdzie nie można zobaczyć osi ani łożysk, przeciwnie, rama wydaje się integralną całością.

Gdy spojrzymy na nią z boku, rama BMW Motorrad VISION NEXT 100 przyjmuje charakter współczesnego naked bike’a, mając jego ergonomię oraz siodło umieszczone jak w roadsterze. Inteligentnie zaprojektowany układ płaszczyzn ramy chroni jeźdźca od wiatru i deszczu tak skutecznie, jak pełna owiewka. Powierzchnia ramy pokryta jest matowym czarnym materiałem, a jedwabisty połysk i piękne linie podkreślają jej charakterystyczną formę i interpretują na nowo detale znane z klasycznych BMW. Logo BMW wyeksponowano na ciemnej ramie, a podczas  jazdy podświetlone jest błękitem i bielą.

Flexframe - giętka rama wspomaga sterowanie

Flexframe – giętka rama jest pojedynczym, integrującym całość elementem, który rozciąga się od przedniego do tylnego koła BMW Motorrad VISION NEXT 100. Jej elastyczność umożliwia motocyklowi bycie sterowanym bez połączeń przegubowych (np. główki ramy) stosowanych we współczesnych motocyklach. Skręcenie kierownicy dostosowuje profil całej ramy, zmieniając w ten sposób kierunek jazdy motocykla. Stopień tej giętkości, niezbędny do sterowania motocyklem, zależy od sytuacji: gdy motocykl stoi, Flexframe umożliwia skręt kierownicy przy użyciu niewielkiej siły, podczas gdy przy wyższych prędkościach rama staje się bardzo sztywna.

Zespół napędowy – inspirowany przez silniki boxer BMW

Wewnątrz trójkątnej ramy znajduje się stylowy element i historyczna pamiątka: silnik. Zaprojektowany i stworzony na obraz tradycyjnego silnika BMW boxer, w rzeczywistości zawiera zeroemisyjny zespół napędowy. Jego wygląd zewnętrzny zależy od warunków: gdy motocykl nie pracuje, silnik jest zwarty, a powiększa swoją objętość, gdy maszyna rusza, co polepsza aerodynamikę i chroni motocyklistę przed zewnętrznymi czynnikami. Jest wykończony polerowanymi elementami z aluminium, podkreślającymi najwyższą jakość tego zespołu.

Minimalistyczna forma, maksymalna jakość detali 

Smukły wygląd BMW Motorrad VISION NEXT 100 jasno wyraża jego walory jako maszyny służącej do jazdy. Przód jest minimalistyczny w formie, poszerzonej dzięki wysokiej jakości detalom. Ponad przednim kołem w ramie zamontowano duży metalowy reflektor, zawierający dwa umieszczone poziomo elementy w kształcie litery U, które wytwarzają światło o barwie światła dziennego. Działa on również jako deflektor i – w połączeniu z niewielką, zintegrowaną szybą – pomaga zoptymalizować opływ powietrza.

Elementy nadwozia, takie jak siedzenie, górne osłony ramy i błotniki wykonane są z karbonu.

Poniżej siodła dwa delikatne, czerwone, podświetlone paski przybierają formę tylnego światła i kierunkowskazów, przyjmując kształt podwójnego C, typowy dla tylnych świateł współczesnych motocykli BMW Motorrad, tyle że w bardziej futurystycznej wersji.

Podczas jazdy amortyzację umożliwiają opony, których regulowany bieżnik dostosowuje się do warunków drogowych i zapewnia najlepszą przyczepność, możliwą w danych warunkach.

Analogowe elementy w cyfrowej rzeczywistości 

Ogólnie mówiąc wyświetlacze, kable i przyciski w BMW Motorrad VISION NEXT 100 wyglądają dość niepospolicie. Ale pośród klarownych kształtów przodu motocykla jeden element zdecydowanie się wyróżnia: czerwony przełącznik po prawej stronie kierownicy. Ten całkowicie mechaniczny element blokuje lub zwalnia opór na rolgazie i jest spadkiem po analogowych czasach prawdziwego motocyklizmu.

Dźwignie na kierownicy z osiami obrotu po zewnętrznej stronie także przypominają minione lata. 

BMW Motorrad VISION NEXT 100: 

W jakim świecie przyjdzie jeździć motocyklowi przyszłości?

„Zwyczajnym. Gdy projektowaliśmy ten motocykl, staraliśmy się wybiec myślą w przyszłość  o pięć do dziesięciu lat. Ale popatrzyliśmy do przodu dużo dalej i… okazało się to bardzo ekscytującym doświadczeniem – zobaczyliśmy kilka bardzo atrakcyjnych perspektyw. Jestem głęboko przekonany, że konstrukcja BMW Motorrad VISION NEXT 100 wyprawia się w daleką przyszłość, tworząc spójny scenariusz dla marki BMW Motorrad” – tłumaczy Edgar Heinrich.

Podczas prac projektowych nad BMW Motorrad VISION NEXT 100 zespół wybiegł myślami  naprzód o całe dekady. W świecie przyszłości łączność i digitalizacja będzie wszechobecna. Większość pojazdów będzie autonomiczna, zaś życie okaże się zorganizowane w dużym stopniu dzięki cyfrowym usługom. Coraz większa część światowej populacji będzie żyła na terenach zurbanizowanych.

Technologie cyfrowe dla analogowych wrażeń

BMW Motorrad VISION NEXT 100, bazując na korzyściach pochodzących ze świata technologii cyfrowych, podniosło analogowe wrażenia z jazdy na całkowicie nowy poziom. Doświadczenie unikatowego uczucia wolności stało się możliwe dzięki inteligentnemu połączeniu jeźdźca, motocykla i otaczającego ich świata – kombinacji, która umożliwia także przewidywanie krytycznych sytuacji na drodze. W połączeniu z aktywnymi systemami wspomagającymi , te połączone składniki pozwolą utrzymać kierowcom BMW Motorrad VISION NEXT 100 pełną kontrolę nad ich jazdą. Podobnie jak przewidywanie, co znajduje się przed motocyklem i ostrzeganie motocyklisty, gdy konieczna jest reakcja, zapewnienie aktywnej ochrony jeźdźca oraz przeniesienie współczesnych kasków i ochraniaczy ciała do historii.

„Samorównowaga” – aktywne, inteligentne systemy wspomagające 

W pewnych sytuacjach przyszłe systemy aktywnego wspomagania zwiększą również stabilność i bezpieczeństwo, dzięki automatycznemu utrzymywaniu równowagi  motocykla zarówno podczas jazdy, jak i podczas postoju. Niedoświadczeni motocykliści zyskają dodatkowe wsparcie we wszystkich drogowych sytuacjach, mając przy tym motocykl, który nigdy się nie przewróci.

BMW Motorrad VISION NEXT 100 trzyma pion nawet po zatrzymaniu, pozostając wyprostowany nawet gdy nie siedzi na nim kierowca. System utrzymujący równowagę pracuje również na drodze, dając podczas jazdy wrażenie szczególnej zwinności i dynamiki, a przy tym – lżejszego prowadzenia, co jest mile widziane także przez doświadczonych jeźdźców, których możliwości zostaną poszerzone jeszcze bardziej dzięki  efektom działania systemów wspomagania. BMW Motorrad VISION NEXT 100 każdemu motocykliście pomoże stać się sprawniejszym, czerpać więcej przyjemności  z prowadzenia maszyny i mieć więcej pozytywnych wrażeń. Każda podróż będzie pełną swobody jazdą, od początku do końca. 

Cyfrowy towarzysz – W kontakcie. Wszechobecnie. Indywidualnie. 

Gdy połączymy BMW Motorrad VISION NEXT 100 i specjalne wyposażenie motocyklisty, które zostało zaprojektowane w taki sposób, by działać jak jeden funkcjonalny zespół, otrzymamy Digital Companion, który zapewnia informacje o sytuacji na drodze oraz aktywnie wspiera potrzeby motocyklisty. Ale ponieważ istotą jazdy na motocyklu jest dostarczanie wrażeń, Digital Companion (Cyfrowy Towarzysz) musi działać w tle: chociaż jest cały czas aktywny, pracuje w sposób trudny do zauważenia aż do chwili, gdy na przykład trzeba wszcząć alarm w interfejsie użytkownika albo zapewnić mu aktywne wsparcie. Do czasu, gdy jeździec (albo sytuacja) nie wywoła potrzeby jego zadziałania, Digital Companion pozostaje w ukryciu. 

 „Kluczową założeniem projektu BMW Motorrad VISION NEXT 100 było upewnienie się, że stała obecność technik cyfrowych nie zakłóci analogowych wrażeń z jazdy. Wyświetlacz i sposób działania Digital Companion są na tyle dyskretne, że jeździec może się cieszyć całkowicie naturalnymi wrażeniami z jazdy jednośladem, ufając motocyklowi całkowicie, czując przy tym pełen spokój i rozluźnienie. Naszym zadaniem, jako projektantów wyświetlacza, było zapewnienie odpowiedniej ilości odpowiednich informacji w możliwie najlepszym czasie i miejscu” – tłumaczy Holger Hampf, Szef User Experience w BMW Group.

Wizjer – odpowiednia informacja we właściwym czasie

Wymiana informacji pomiędzy motocyklistą a motocyklem odbywa się głównie przez wizjer. Ten w gruncie rzeczy składa się z pary cyfrowych okularów, które rozciągają się w poprzek pola widzenia osoby, która je nosi. Obok zapewnienia ochrony przed naporem powietrza, pokazują one istotne dane w jednym z czterech przeznaczonych do tego obszarach. Sterowane są poprzez poruszenia oka motocyklisty: spojrzenie w górę lub w dół zmienia zawartość danych, które się pojawiają, natomiast spojrzenie na wprost całkowicie wyłącza podawane informacje, pozwalając jeźdźcowi w pełni skupić się na wrażeniach samej jazdy. Informacja w wizjerze wyświetlana jest tylko na życzenie, albo gdy trzeba zaalarmować jeźdźca o fakcie, który wymaga jego reakcji.

„Motocykl dysponuje pełnym zakresem danych z jego otoczenia i kompletem inteligentnych systemów pracujących w tle, więc wie doskonale co dzieje się przed nim. Poprzez porównywanie danych, które zostały zebrane, może podpowiedzieć idealny tor pokonania zakrętu albo kąt pochylenia w nim lub ostrzec motocyklistę przed czyhającym nań niebezpieczeństwem” – kontynuuje Hampf. Digital Companion, podpowiadając linie i kąty, prezentuje je w dolnej jednej trzeciej pola widzenia w formie odwróconego trójkąta, z którego wychodzą dwie poziome linie. Tak jak na wyświetlaczu w kokpicie samolotu, ten symbol wskazuje aktualne pochylenie motocykla i przebieg perfekcyjnej linii jazdy, jeśli aktualna pozycja maszyny nie jest dokładnie taka, jak sugerowana, a więc jeździec może ją poprawić w razie potrzeby. Jeśli on (lub ona) reaguje zbyt późno lub wcale, motocykl skoryguje to sam. Rady Digital Companion nie tylko pomagają nowicjuszom nauczyć się więcej o tym, jakie są możliwości ich motocykla. Wspiera on także doświadczonych motocyklistów, umożliwiając im stawiać przed sobą wyzwania i stale podwyższać swoje umiejętności.

Spoglądając do góry aktywujemy w wizjerze funkcję widoku do tyłu, umożliwiając jeźdźcowi zobaczenie, co dzieje się na drodze za nim. Opuszczenie wzroku do normalnego poziomu otwiera menu, z którego można wybierać opcje poprzez wskazanie ich palcem. Spojrzenie niżej otwiera widok mapy, na której prezentowana jest wybrana przez motocyklistę trasa.

Inteligentne. Aktywne. Elastyczne – wyposażenie motocyklisty

Wyposażenie motocyklisty towarzyszące BMW Motorrad VISION NEXT 100 jest integralnym składnikiem tworzącym unikatowe wrażenia. Przewiewny kombinezon w klasycznej czerni i bieli rozszerza poczucie wolności i jest w równym stopniu modnym ubraniem jak i chroniącym przed atmosferycznymi wpływami. W zależności od warunków chłodzi lub rozgrzewa użytkownika. Podczas gdy skośny zamek błyskawiczny przebiegający wskos przez pierś ma przypominać tradycyjne motocyklowe kurtki  – elastyczna, pasiasta struktura kombinezonu i butów zainspirowana została muskularnymi partiami ludzkiego ciała i zapewnia mu wsparcie oraz odpowiednie dopasowanie.

 Przy wysokich prędkościach część ubrania w okolicy karku obniża się zapewniając dodatkowe wsparcie dla górnych kręgów i podwyższając ogólny komfort. Nastawne rozcięcia dostarczają dodatkowej wentylacji. W przeciwieństwie do współczesnych kombinezonów , futurystyczny strój dla jeźdźców BMW Motorrad VISION NEXT 100 nie oferuje żadnych ochraniaczy, ponieważ inteligentne systemy wspomagania tego motocykla czynią je zbędnymi. Zamiast tego czujniki w kombinezonie monitorują częstotliwość pulsu ubranego weń motocyklisty i temperaturę ciała, zapewniając odpowiedni poziom ogrzewania lub chłodzenia. Kombinezon dostarcza również informacji na temat nawigacji, przekazując instrukcje poprzez wibrację elementów na ramionach i nogach, informuje jeźdźca gdy pochylenie w zakręcie staje się krytyczne. Motocyklista i jego maszyna tworzy jeden funkcjonujący zespół by zapewnić wrażenia z jazdy bardziej intensywne niż kiedykolwiek wcześniej. Edgar Heinrich podsumowuje: „ BMW Motorrad VISION NEXT 100 łączy w sobie to, co najlepsze w dwu światach –  cyfrowym i analogowym – dla niezwykłego emocjonalnego doznania: Wielkiej Ucieczki.”

Newsletter.

Bądź na bieżąco z wydarzeniami BMW.

Jazda próbna.

Zapisz się na jazdę próbną.

Konfigurator.

Zbuduj swój własny motocykl.

Używamy plików cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Poprzez korzystanie z naszej strony wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookie na Twoim komputerze / urządzeniu. Możesz jednak w każdej chwili zmienić ustawienia plików cookie. W razie wątpliwości lub w celu uzyskania szczegółowych informacji kliknij “Dowiedz się więcej”.
Dowiedz się więcej

Zgadzam się